Over de opdrachtgever:
Onze opdrachtgever is een high-techbedrijf. Zij maken alles zichtbaar wat voor het menselijk oog slecht of onzichtbaar is door middel van zelf ontwikkelde sensor-platformen voor civiel, industrieel en militair gebruik.
De vraag
“Wij zijn een paar jaar geleden gestart met de ontwikkeling van state-of-the-art technologie op basis van onze enorme kennis over detectie en herkenning.
Inmiddels rijdt de trein op volle snelheid. We hebben geleerd waar we zelf heel goed in zijn, en willen dat verder uitbouwen. We voelen dat het tijd wordt om de volgende haltes en de eindbestemming scherp te krijgen.
Om te voorkomen dat we in een situatie komen waarin dingen ons gaan overkomen zonder dat we er zelf veel invloed op hebben, willen we ervoor zorgen dat we onze groei gestructureerd en op eigen regie kunnen laten plaatsvinden. We weten dat we keuzes moeten maken over product-marktcombinaties, make-or-buy en andere zaken waar we hulp bij nodig hebben om het écht scherp te krijgen.
Kun jij ons daarbij helpen?”
Hoe?
De afgelopen maanden werkten we met het hele team van de opdrachtgever in een serie bijeenkomsten aan de routekaart voor de toekomst. Met het business model canvas en onze merkladder als basis voor effectieve sessies onder de arm, hebben we samen afgepeld, weggegooid en bij-bedacht hoe de wereld er de komende jaren uit zou moeten gaan zien.
Dé randvoorwaarden voor dat vergezicht om de juiste kant op te groeien, zijn een duidelijke visie op de toekomst, in combinatie met de ontwikkeling van nieuwe innovatieve concepten op basis van zelf ontwikkelde en nog te ontwikkelen platformen.
Marktonderzoek, trendonderzoek, inzicht in klantgedrag, schrijven en schrappen. Afscheid nemen van zaken die niets toevoegen in te toekomst. Want ook hier geldt “successen behaald in het verleden bieden niet altijd garanties voor de toekomst”.
Resultaat?
Een business-model update, waarin visie, merk en meerwaarde om nieuwe klanten en toekomstige medewerkers te verleiden tot co-creatie van de volgende generatie high-tech oplossingen zijn vastgelegd als blauwdruk voor groei.
Er lag een stevige ambitie. Die heeft nu vorm gekregen. In de vorm van het business model 2.0. Met als basis een duidelijk gedefinieerd merk. En duidelijkheid over wat je zelf doet, en wat andere voor je kunnen doen. Zodat je zelf met de juiste dingen aan de slag kunt, daarover kunt vertellen aan de wereld op een manier die vervolgens de juiste klanten in beweging brengt om contact op te nemen om samen succesvol te worden.
Uitgangspunt? Continue innoveren. Ver voorbij wat klanten weten wat mogelijk is, maar waarvan wij weten dat ze er behoefte aan gaan hebben!
En er is een keuze gemaakt voor een onderscheidende positionering. Een positionering waaruit voor de buitenwereld in één keer duidelijk wordt waar je van bent.
De volgende stap bestaat uit het doorvertalen in marketingcommunicatie waarmee we bestaande klanten en partners bevestigen in hun goede keuze, en waarmee we gaan zoeken naar toekomstige klanten.