De vooruitziende terugblik op 2019

Wij van Crowd and Company zijn vooruitkijkers. Wij zijn niet met heel veel, maar genoeg om vooruit te kunnen blijven kijken, omdat we elkaar constant scherp houden en daarmee onze omgeving scherp houden en dat dan weer doorgeven aan iedereen die dat wil ontvangen. Wij weten eigenlijk nu al wat er in 2019 gaat gebeuren in onze eigen omgeving. Simpelweg omdat we zelf aan het roer staan van de bewegingen die we creëren, en ook helpen realiseren. Hier onze top 5 van dingen die in 2019 gaan gebeuren. Bewaar ze goed. Aan het eind van het jaar komen we er op terug.

 

2019 – Bye Bye Why

Het tijdperk van Simon Sinek is voorbij. ‘Ondernemen vanuit je Why’ en ‘Always start with Why’ waren houdbaar tot 2018. Inmiddels is het feitelijk bewezen dat organisaties die werken vanuit hun ‘Why’ niet persé succesvoller zijn. Andersom is het ook zo dat organisatie zonder een kek geformuleerde ‘Why’ enorm succesvol kunnen zijn (Unilever, Bakker Bruinsma, Bol, Hema … vul zelf maar aan).

“People don’t buy what you do, they buy why you do it” … Die luchtbel is aan het eind van 2019 definitief doorgeprikt. In 2019 gaan we dingen verzinnen waar mensen behoefte aan hebben, en waarvoor ze een prijs willen betalen die past bij de dienst of het product en het probleem dat je oplost.

Want daar draait het echt om, problemen voor klanten oplossen. Wie het doet, dat maakt die klant niet heel veel uit. Waarom hij dat doet ook niet. Het enige dat telt is dat de klant beleeft wat de leverancier belooft.

Waar het dus écht om gaat is het herkennen van de klantbehoefte. En daar een goede invulling aan geven. Waar de ‘Why’ gaat over jezelf, gaat ‘de klantbehoefte’ over … je klanten / patiënten / deelnemers / leden. Wat daar wél enorm bij helpt is een enorme drive, passie en overtuiging om het allerbeste voor je klant te doen. Vanuit je eigen overtuiging om hun wereld een stukje beter te maken.

Het beste wat Simon Sinek ons heeft gebracht waren de leuke sessies om samen met collega’s op een andere manier tot een sterke missie, visie, merk-essentie en share-of-wallet-veroverende waardeproposities te komen. Maar die waren er ook al lang voordat hij zijn boek publiceerde.

Daarmee is de theorie van Simon Sinek net zo waardevol als de theorie van Maslow. Het zijn en blijven theorieën.

Zoek je een goed alternatief? Een goede vriend van ons zei ooit: “Always start with Wine”. Wij kunnen bevestigen dat het werkt… Ook als je het met je klanten doet.

 

2019 – Producten zijn uit. Dienstverlening is in

Volgens Theodore Levitt willen mensen geen boormachine, maar een gat in de muur.

Zwaar achterhaald.

Wij kennen weinig mensen die gelukkig worden van een gat in de muur.

Mensen willen geen gat in de muur, mensen willen op de bank zitten en genieten van Netflix. Dat je daar een gat in de muur voor nodig hebt om je TV-arm aan te bevestigen is slechts de helft. De eindwaarde is ‘comfortabel genieten van een leuke film’.

Mensen willen geen huis, maar een thuis, met een Energie Prestatie Garantie. Zekerheden waarmee je een investering beschermt. Een veilig en goed gevoel voor de toekomst.

Het beste voorbeeld van toegevoegde waarde van dienstverlening uit onze eigen omgeving? Sinds AH pickup-points heeft en thuisbezorgt, zie je ons niet meer bij Ah of Jumbo op de winkelvloer. Wij doen boodschappen vanachter onze computer. In plaats van tijd kwijt zijn aan het zelf bij elkaar verzamelen van voedsel in de winkel, willen wij gewoon gemak, tijdwinst en gezellig eten. AH begrijpt dat en realiseert toegevoegde waarde waar wij graag voor willen betalen.

Dat inzicht heeft ons in 2019 ver gebracht. Organisaties gingen in 2019 op zoek naar de echte eindwaarde van hun klanten en kwamen er daardoor achter dat er in elke organisatie ruimte is om gezond te groeien richting de toekomst met hun eigen organisatie en met hun eigen mensen.

 

2019 – ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ is niet voldoende meer

In 2019 leerden we klanten tekenen, schilderen, knippen, plakken, toneelspelen … we leerden klanten om weer creatieve ballen te tonen. Om daarmee mensen te raken. Recht tussen de ogen, midden in het hart.

Dat creatieve vermogen hebben we vervolgens ingezet om kritisch te kijken naar de eigen organisatie, hun houding naar klanten en medewerkers en van daaruit zijn we aan de slag gegaan om het beter te maken.

Zo goed, dat het nieuwe klanten aantrok. En nieuwe medewerkers. En dat bestaande medewerkers weer trots werden op het bedrijf waarvoor ze werken!

 

2019 – Schudden en Beven

In 2019 kwamen we bij organisaties die écht wilden. Of moesten. Want de afgelopen jaren is de achterstand van de crisis ingelopen, maar is er weinig gebouwd aan een gezonde reserve. Omdat ze de afgelopen jaren hard hebben gewerkt, maar zijn vergeten om de structuur uit het recente verleden aan te passen aan 2020 en verder.

Structuren die aan moeten sluiten bij de wensen en wereld van klanten die hun spullen online makkelijk Kijken, Kiezen, Kopen + Gebruiken + Retourneren 1).

Structuren die aan moeten sluiten bij een enorm hoog niveau van dienstverlening volgens de norm van Orangebag, AH Online, Bakker Uw Slager, Intersport Luxen, onze glazenwasser en andere spelers die geen concurrenten zijn in je segment, maar wel kennis, houding en gedrag met betrekking tot service en dienstverlening van jouw klanten sterk beïnvloeden. Die jouw organisatie en verdienmodel lieten schudden en beven.

 

2019 – Wet van de stimulerende achterstand 1)

Voordat organisaties het slachtoffer worden van ‘de wet van de remmende voorsprong’ is er een fase van ‘de wet van de stimulerende achterstand’. Het vervelende is dat die fase maar relatief kort duurt. Het grote voordeel is dat je de fase kunt (leren) herkennen. Het speelt zich af ergens op 11.30 van ‘de Klok van Looten’. Alleen organisaties die scherp zijn op hun omgeving zien de signalen. Anderen niet. En voor hen is het dan vaak te laat om in te grijpen.

De wet van de stimulerende achterstand gaat over het herkennen en oplossen van problemen in de juiste timing, onder te verdelen in de korte en lange termijn. Over het lef om te denken in ’10x beter’ in plaats van ‘10% beter’. Het gaat over ‘trial and error’, over ontwikkelen op topsnelheid waarbij niet alles in één keer goed gaat. Over alles waarom Crowd and Company ooit begonnen is.

2019 was een overgangsjaar. In 2019 voelden een aantal van onze klanten dat ze een stimulerende achterstand hadden. Een achterstand die de adrenaline deed stromen. Waardoor ze wakker lagen. Omdat het de zintuigen prikkelde om aan de slag te gaan met vernieuwing en versnelling. Die enorme onrust gaf. Die ze het gevoel gaf dat de wereld open lag, vol met kansen. En die samen met ons op zoek gingen naar het antwoord op de vraag ‘wat kunnen wij met de ruimte die de stimulerende achterstand ons biedt?’. En van daaruit een prachtige toekomst tegemoet gingen.

Wat al deze ondernemers en organisaties gemeen hadden was een duidelijke visie op de toekomst. Een korte-termijn visie van minimaal drie jaar. Want zonder visie regeert de boekhouder, en die zijn ervoor om achteruit te kijken in plaats van om vooruit te ondernemen. Een andere overeenkomst was dat elke achterstand een stimulerende achterstand kon worden omdat er een drang was om te ondernemen en innoveren.

En omdat er voldoende koopkrachtige vraag was naar de nieuwe producten en diensten. Maar dat hadden we vooraf al geïnventariseerd. Omdat wij altijd van buiten naar binnen werken, vanuit de klantbehoefte.

Wij hielpen ze om de ruimte te ontdekken. En om de achterstand om te buigen in een voorsprong. Van Pijn naar Fijn. Zodat zij niet de Sears, SecurCash, Toys’R’Us van 2019 werden.

 

2019 – Is voorbij!

En jouw 2019? Hoe zag jouw jaar er uit? Laat het ons weten via 2019@crowdandco.nl

2019 was een prachtig jaar. Een jaar dat voor ons op 29 December 2018 begon met een oudejaarsduik van 2019. Want ook dat zijn wij. Wij volgen niet, wij lopen voorop!

Samen voorop blijven lopen? Schrijf je dan in voor de niet-vaker-dan-één-keer-per-kwartaal-nieuwsbrief.

(Feit: Mensen die de nieuwsbrief ontvangen, ontvangen ook automatisch een uitnodiging voor de traditionele Crowd and Co nieuwjaarsbijeenkomst …)

 

1) Makkelijk Kijken, Kiezen, Kopen. Een mooi voorbeeld van de wet van de remmende voorsprong, die eigenlijk een stimulerende achterstand had kunnen zijn. Maar het gat was al te groot …

 

Key-visual credit: george-evans-712716-unsplash