De relatie tussen “User Experience” en “Customer Experience” in 5 plaatjes

“Everything is designed. Few things are designed well.”

 

Ik verzamel foto’s van matig design. Niet omdat ik het mooi of lelijk vind, maar om aan te tonen dat goed design helpt om klanten te helpen situaties te begrijpen. En om ervoor te zorgen jouw product of dienst geen vragen oproept waar ze een antwoord op nodig hebben. Dat bespaart jouw organisatie geld (rendement) en verbetert de waarde die jij hebt voor de klant (klantwaarde).

Situatie 1: Magimix userinterface.  Verschillende titels op de bedieningsknoppen en in de handleiding. ‘Wij hebben hem zelf ook’. En dat is echt waar. Maar verwarrend is wel dat de bedenkers van het apparaat andere dingen doen dan de schrijvers van de handleidingen. En dat zorgt voor verwarring. En het komt erg slordig over. De hamvraag die ik altijd stel ‘Zou mijn moeder het in 1 keer begrijpen’ beantwoord ik met ‘Nee’.

Handleiding zegt ‘On’


Handleiding zegt ‘On’


Blender zegt ‘Auto’


Ik was dan verbaasd maar niet verrast dat in de Sligrofolder alles bij elkaar kwam…

 

“People ignore design that ignores people.”


Situatie 2:
Wat is het verschil tussen Cafe Choc en Choc Cafe? En hoe komt het tot stand, zo’n klein verschil. Wie praat niet me wie op de ontwikkelafdeling en waarom komt dit verschil niet aan het licht tijdens de productie-bespreking? De automaten zijn identiek. Bouwjaren ook. Zijn er twee poductielokaties die niet afstemmen? En hoe zit dat bij jouw organisatie? Is jouw klantervaring eenduidig?

Hoe werkt dat eigenlijk in jouw organisatie, het afstemmen van wat je klanten belooft en wat klanten daadwerkelijk beleven? Hoe laat jij mensen samenwerken om je merkbelofte te realiseren? Hoe veel klanten zoeken contact omdat de handleiding niet duidelijk is? En wat kost dat jouw organisatie, en nog beter … hoe los je het eenvoudig op zodat je andere dingen nog beter kunt doen voor je klanten?

Geef ons een dag van je tijd, dan doen wij samen met je medewerkers een quickscan.

Meer weten? Bel Ben op 0626 310940.