Design Thinking Workshop:
De Ambassade van de Toekomst

Net als veel bedrijven en organisaties hebben ook de Nederlandse ambassades de opdracht gekregen om kosten te besparen. De eenvoudigste manier om te besparen lijkt simpelweg het sluiten van ambassades of het reduceren van de dienstverlening aan bedrijven en particulieren in het buitenland maar een groep medewerkers van het ministerie van Buitenlandse Zaken en Agentschap NL voelde zich uitgedaagd om met ons aan de slag om er op een andere manier naar te kijken.

In drie groepen, samengesteld uit klanten en service-designers, werkten we aan de ontwikkeling van ‘de ambassade van de toekomst’. Wat gebeurt er nu op een ambassade? En wat willen we dat er gebeurt? En wanneer? En met en voor wie?

Veel vragen die we door middel van een gestructureerd proces beantwoorden. Van stakeholders naar customerjourney, van business model generatie naar touchpointmap, alles werd onderzocht, besproken en uitgesproken.

9 uur en vele meters papier en muur later presenteerden we de eindresultaten aan elkaar en kwamen tot de conclusie dat de ‘ambassade van de toekomst’ wel eens het mooiste stukje Nederland buiten Nederland zou kunnen worden.

Natuurlijk is dit ontwerpproces niet alleen bestemd voor ambassades … in een tijd waarin veel organisaties worstelen met kostenreducties is het een prachtig middel om niet alleen te reduceren maar tegelijkertijd ook te veranderen en te verbeteren.

Op deze manier hebben veranderprocessen meer kans van slagen doordat betrokken medewerkers zelf actief bijdragen aan het tot stand brengen van hun organisatie van de toekomst.

Meer weten over deze case? Stuur me een berichtje en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.